Blåbär
2011-08-02 / 17:38:46 / Innan jag anlände

Den 8 september hoppar jag in i bilen med mamsen och papsen. De ska åka på semester runt om i Italien i två veckor och då åker jag med dom ner till Bologna. Det känns bra att ha päronen med sig första dagen, föräldrargris som man är. De får installera mig i lägenheten och se till så att jag hamnar rätt. Den 12 september börjar skolan och jag med mitt lokalsinne kan bara önska att de jag bor med ska dit samma dag, samma tid. Annars är risken att gå vilse ofantligt stor.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite vad det är jag egentligen ska göra, för er som inte vet. Jag reser med ett företag som heter Blueberry. Med dom kan man studera och jobba i alla möjliga länder, allt ifrån England och Ryssland till Japan. Jag åker som tidigare nämnt till Italien och har valt att plugga i Bologna. Det finns andra alternativ som till exempel Rom eller Milano men jag kände att det skulle bli lite för stort för mig. Bologna typ Italiens motsvarighet till Sveriges Uppsala eller lund som Blueberry uttrycker sig - av stadens 400 000 invånare är cirka 100 000 studenter. I like it, det blir förmodligen att leva ett tvättäkta studentliv där! Skolan heter Cultura Italiana och ligger i centrala Bologna. Ja har fått för mig att det är en en helt enorm skola men när jag läste lite om skolan på Bluberrys hemsida står det, och jag citerar, "På övervåningen finns en datasal med datorer för studenterna och trådlöst internet. Det är en rätt stor skola med 70-120 studenter av blandade nationaliteter." Med andra ord, ganska litet och intimt, vilket jag gillar skarpt!

Jag kommer ha ett jullov mellan den 24 december och 8 januari då jag kommer hem till det förmodligen igensnöade Sverige för att fira jul och hälsa på vänner och släkt. Det är möjligt att jag kanske får jobba lite också för att ha en extra peng till resten av min vistelse i Bologna. Den 9 mars blir min sista dag och då packar jag ihop mitt pick och pack, väger väskan och packar om sjuttioelva gånger för att den väger för mycket, och åker hemåt. Under tiden kommer jag så flitigt som möjligt blogga bakdelen av mig för att ni ska kunna följa med mig på detta äventyr!



 


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: