skolan
2011-10-05 / 20:13:31 / Gli studi

Hallå folket!

Ledsen att jag har varit så dålig på att uppdatera bloggen, har känt att jag inte har haft något att skriva om. Men tydligen tror folk att jag inte pluggar och mormor och moster ber om italienska inlägg... Just nu har jag inte tid att formulera ett inlägg på italienska men jag kan berätta lite om vad jag har lärt mig de senaste veckorna:

Vi har gått igenom massor med grammatik, till exempelpassato prossimo, trapassato prossimo, imperfetto, pronomi diretti, pronomi intdiretti, condenzionale.... Det är väl ändå rätt mycket på tre veckor? Så om vi tar ett exempel, verbet parlare, och böjer det i jagform i alla dessa olika former blir det följande:

Passato prossimo:
Ho parlato
Trapassato prossimo: Avevo parlato
Imperfetto: Parlavo
Condenzionale: Parlerei

Om jag tar upp mer grammatik tror jag att det finns en risk att en och annan somnar ...

Ska lite snabbt berätta vad jag gjort de senaste dagarna innan jag hoppar in i duschen också:

Vi har pluggat, pluggat och pluggat, vi har besökt en park uppe på något berg som jag har för mig hette san luca. Igår firade man något helgon här i Bologna så vi var på piazza maggiore och kollade på grymma fyrverkerier. Idag besökte vi det högsta tornet av due torri och jag trodde att jag skulle dö av alla trappsteg. På vägen ner gick alla andra dubbelt så fort som mig för jag trodde jag skulle ramla och dö, apläskigt. Sen har vi inte gjort så mycket... Hängt lite med de nya eleverna, varit på osterior, hängt på piazza maggiore.... And that's about it. Nu MÅSTE jag skynda in i duschen, perché sono sempre in ritardo quando devo incontrare con i miei amici...

Bacioni!

2 Kommentarer
mamsen:

baci amore <3



SKRIVET DEN: 2011-10-05 KL: 21:47:13
moster malin:

Jag försöker passa på att lära mig nåt oxå.... enligt google translate var sista meningen "eftersom de alltid är sen när jag träffar mina vänner"

Men jag antar att du skrev "jag" men att google inte fattar det!

Kram Malin



SKRIVET DEN: 2011-10-05 KL: 21:53:10



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: